Trys mylimos. Recenzija II
Erotiškai džiazuojančios „Trys mylimos"
Jaunimo teatre - žavingai reanimuota klasikė Žemaitė Paskelbta: 2013-10-15 09:14
Autorius: Dr. Rasa Gečaitė | ekspertai.eu Neįtikėtina, bet pagaliau! Kai vietoj apipelijusio ir
sunkiasvorio lietuvių klasikos literatūriškumo esi priblokštas skanaus juoko,
linksmai džiazuojančios žaismės ir sveikai dilginančios pašaipos. Taip, taip -
čia apie klasikę Žemaitę ir jos „Tris mylimas" Jaunimo teatre.
Sekmadienio premjeroje šiokia tokia išankstinė skeptiška
įtampa dėl giliai įsiėdusio literatūrinio kaimietiškumo išsisklaidė negrįžtamai
po pirmų penkių minučių. Ir prasidėjo nuostaba - vis labiau atpalaiduojanti, su
juoko gūsiais, džiaugsmingu žavesiu ir net... pasididžiavimu. Kad štai kaip
reikia skaityti, statyti ir rodyti tos gąsdinančios lietuvių klasikės Žemaitės
kūrinius. Ogi meistriškai šaržuojant personažus ir muzikaliai džiazuojant su
erotinio flirto prieskoniu.
Ir kas galėjo pamanyti...
apie tarmių džiazą
Ir kas galėjo pamanyti, kad nuo mokyklos suolo gąsdinanti
klasikė Žemaitė taip gali pakerėti, kad dar norėsis vėl ir vėl. O po spektaklio
visų žiūrovų veiduose švytės nuoširdžios šypsenos ir akyse spragsės juoko
kipšiukai. Neįtikėtina, bet akivaizdu.
Neginčytinai sveikinti reikia drąsųjį Jaunimo teatro
režisierių Algirdą Latėną, kad vietoj lietuvių klasikos tiesmukai skandinančio
literatūrinio perskaitymo ar „konceptualios didaktikos" jis pasirinko aktorinio
meistriškumo džiazą. Ir visos Lietuvos tarmių džiazą, kurio aiškiai įkvėpta ar
užkrėsta yra visa spektaklio trupė. Kiekvienas aktorius ir kiekvienas
vaidmuo.
A. Latėnas prisipažįsta: „Šiam spektakliui specialiai rinkau
aktorius, kurie kalba arba žino savo gimtąją tarmę. Tarmės išmokti beveik
neįmanoma, nors pažįstu žmonių, kurie puikiai valdo kelias tarmes. Nuoširdžiai
jiems pavydžiu. Tarmė - tai jau dalis personažo, tam tikras grūdas, kuriuo
aktorius remiasi plėtodamas vaidmenį. Norėjau, kad spektaklyje aktoriai patys
būtų atsakingi už muzikinį foną, kad savo balsais, dainomis kurtų spektaklio
atmosferą."
Toks rimtas pareiškimas iš anksto galėjo ir išgąsdinti,
bet...
Erotinis trileris -
pagal Nijolę Narmontaitę ir Žemaitę
Dūkti ir linksmai siautėti pagal klasikę Žemaitę? Tai gali
atsitikti tik teatre... kai atsiranda generatorius. Pavyzdžiui, Nijolė
Narmontaitė, kuri pasiūlė klasikės Žemaitės komediją „sutrilinti" erotiškai.
„Vaidinti „Trijose mylimose" buvo sena mano svajonė. Dažnai
pagalvodavau apie šį kūrinį ir klausdavau savęs, kodėl niekas jo nestato. Man
labai norėjosi Lietuvos scenoje išvysti autentišką kūrinį."
Ir ką gi, atėjo išsipildymas... „Repeticijų metu pajutau,
kad aš galiu siautėti su tom jaunom mergaitėm. Atėjau vieną rytą ir sakau:
„Sugalvojau žanrą. Čia ne komedija, čia - erotinis trileris. Ir maža to, su
autobiografiniais faktais.
Bet vis dėlto - dviejų dukrų motina ir erotika Žemaitės
„Trijų mylimų" lietuviškai kaimiškoje komedijoje? Tuo sugeba įtikinti ir
apsvaiginti N. Narmontaitė, kurios vaidmenų moterys gyvos ir tikros, žinančios
kančią ir kovojančios, kantriai žvejojančios ir paprastai sužvejojančios. Jeigu
ne kaimo gražuolį ir ūkio berną Liudviką sau, t. y. turtingai ūkininkei našlei
ir dviejų dukrų motinai, tai bent seną turtuolį Kozirį vienai ar kitai dukrai.
„Sakyčiau, kad ji -
lyg moteris amplitudė. Aš pati norėčiau, kad joje tilptų visos įmanomos
moterų spalvos. Sakykime, nuo griežtos, valdingos, žinančios, ko nori iš
gyvenimo, iki visiškai minkštos, jautrios, įsimylėjusios, dosnios, patiklios ir
be galo trokštančios meilės. Žinoma, visame tame yra ir moteriška gudrybė."
Ir Žemaitė prilygo
Moljerui
Spektaklis išties puikus. Kai visa trupė vienu atsikvėpimu
klasikę Žemaitę prilygino juokingai pašaipiai moralizuojančių komedijų etalonui
- didžiam Moljerui. Štai taip ir dar daugiau, nes kalbam apie mūsų klasiką.
Lietuvišką.
Meistriškos vaidybos aktorių ansamblis su moljeriškomis,
atsiprašau, žemaitiškomis, mizanscenomis. Švelniai kvailoka dzūkuojanti
ūkininkės jaunėlė dukra Domicėlė, vardan savo meilės gražuoliui ūkio bernui
Liudvikui pasiryžusi pavogti vyresniajai pažadėtą kraitį. Suvalkietiškos tarmės
skardžiabalsė netašyta smarkuolė - vyresnioji sesuo Petronėlė, iš pavydo
jaunėlės ir motinos meilei Liudvikui pasiryžusi tapti „subtilaus" senbernio Koziriene.
Aklai Liudviką įsimylėjusi dviejų dukterų žemaičiuojanti motina vis dėlto
nepraranda gudrumo paslėpti savo pinigus po erotiškai svaigios atvirumo
valandėlės. Bet kaip galima pykti ant tris įsimylėjėles kvailinančio gražuolio
kaimo berno Liudviko, kai jis ištikimai svajoja apie savo beturtę mylimąją
Barborą? O ir „subtilusis" kaimo turtuolis senbernis Koziris ne toks jau ir
atgrasus, kai tirpsta nuo švelnumo kvailelei Domicėlei.
Tad sveikinimai visų meistriškai sukurtų vaidmenų aktoriams
- Nijolei Narmontaitei, Neringai Varnelytei, Giedrei Giedraitytei, Jonei
Dambrauskaitei, Nerijui Gadliauskui,
Gediminui Storpirščiui. Ir nuoširdžios pagyros už spektaklio
scenografiją Giedrei Brazytei bei kostiumų dailininkei Sandrai Straukaitei. Gal
buvo sudėtinga rasti raktą, bet puikiai pavyko. Kaip ir chorvedžiui Romualdui
Gražiniui, kuris spektakliui parinko ir aktoriams pritaikė lietuvių liaudies
dainas.
Belieka asmeniškai padėkoti režisieriui A. Latėnui už
žavingai reanimuotą klasikę Žemaitę XXI a. teatro scenoje. Ir aktoriams - už žiūrovų natūralų juoką. O
scenoje - už pašaipą ir net erotiką. Gal kaimo kultūra pradės tirpti mieste,
pagaliau... Foto D.Matvejevo
|