Dalia Juškienė

Nijolė Narmontaitė - iš tų meno žmonių, kuriems ir maisto ruošimas - menas. Labai mėgstanti gaminti aktorė turi patikrintą sėkmės receptą: jei žiūrėsi į virtuvę kaip į kančią, niekada ir neateis malonumas gaminti.

Namai Vilniuje - tokie, kaip ir ji pati. Stilingi, gražūs, originalūs. Tokie, kurių nuotraukos galėtų puikuotis visų žurnalų puslapiuose. Mielai bendraujanti su žiniasklaida aktorė teturi vieną išimtį - jokio namų eksponavimo. Taip sauganti savo ir „mano žmogaus" (Paulius Kovas - red. past.) privatumą žinoma aktorė puoselėja namų jaukumą: čia nuolat kvepia pyragais, vakarieniaujama prie žvakių šviesos. Ir virtuvę N. Narmontaitė apibūdina ne virtuviškai: „Man virtuvė - kai traukia į namus, kai gali pabendrauti, kai kvepia gardžia vakariene."

Tobulina išgirstus receptus

Būsimosios vakarienės požymių jau yra ant virtuvės darbastalio. „O čia - padažas", - juokiasi Nijolė, kai mano žvilgsnis sustoja ties iš dubens kyšančiu balto vyno buteliu. Juo prispausta kalakutiena, kuri po dviejų parų iškepta taps, pasak Nijolės, fantastišku patiekalu. Kol kas mėsa marinuojama.

„Labai labai daug prieskonių. Karis - penkių rūšių, iš įvairiausių šalių, jis ne tik skirtingų spalvų, bet ir skonio bei kvapo. Reikia dvi dienas marinuoti juo įtrintą ir baltuoju vynu užpiltą mėsą, paskui, tą vyną nupylus, ruošiamas kitas marinatas. Įtrinu česnakais, pridedu truputį cukraus, o prieš kepdama jau sausą mėsą aptepu medumi. Labai skanu. Viename restorane man išdavė paslaptį, kaip pavyksta paruošti tokią burnoje tirpstančią mėsą. Dar šį tą nuo savęs pridėjau..."

Nors N.Narmontaitės firminių patiekalų receptai galėtų sugulti į storą knygą, aktorė nesisavina autorystės laurų.

„Daug receptų išmokau iš kolegės ir bičiulės Gražinos Balandytės, kadaise vedusios televizijos laidą „Gražinos virtuvė". Būna, kad užsirašau man patikusio patiekalo receptą, o paskui jį tobulinu pagal savo skonį. Pavyzdžiui, savo surinktais ir sudžiovintais arba iš užsienio parsivežtais prieskoniais", - dalijasi kulinarine patirtimi aktorė.

Kulinarijos vakarėliai

Tačiau toji patirtis turi priešistorę. Kai gyveno Kaune, būrelis draugų turėjo kulinarijos vakarėlių tradiciją. Žinoma, ne patiekalai buvo svarbiausi bendraujant, tačiau ir juos, paeiliui rengdamos priėmimus savo namuose, bičiulės išradingai patiekdavo.

„Visą laiką norėjosi kažkuo nustebinti, ypač kai nebuvo tokių galimybių kaip dabar. O ką tada darai, kai neturi? Stengiesi būti išradinga. Atsimenu, išvaikščiodavau parduotuves ieškodama, kaip stalą papuošti, - tada juk apie servetėles tik pasvajoti galėjai. Radusi spalvoto popieriaus kokius karpinius iškarpydavau padėti po puodeliais... Buvau mišrainių ir lietuviškų patiekalų meistrė", - juokiasi prisiminusi N. Narmontaitė.

Laikai, kai dažniausias valgis būdavo bulvės - virtos, keptos, plokštainis, didžkukuliai, jau seniai praėjo. Kadaise garsėjusi kaip vėdarų specialistė, Nijolė jau aštunti metai bulvių neima į burną. Prisipažįsta, kad iš pradžių labai sunku buvo, kol visiškai jų atsisakė. Kartais lyg ir kyla pagunda...

„Buvome gastrolėse Rokiškyje. Po spektaklio visi kolegos kavinėje didžkukulių užsisakė, jau ir aš buvau besigundanti. Bet susiėmiau - kam šiukšlinti savo organizmą? Toks maistas yra sunkioji artilerija. Stengiuosi derinti maisto produktus - niekada nevalgau mėsos su bulvėmis. Labiau mėgstu mėsą su daržovėmis, o ypač - žuvis", - aiškina savo mitybos įpročius.

Nuo pagundų gelbsti valia

Apie juos sklando daugybė mitų. „Ruošiausi kartą skristi į Kopenhagą koncertuoti, o man skambina susirūpinę organizatoriai: kuo reikės mane maitinti, esą nieko nevalgau", - juokiasi aktorė, kurios geros savijautos, lieknumo ir jaunatviškumo receptas labai paprastas - nevartoti kartu baltymų ir angliavandenių.

Ir, žinoma, geležinė valia. Aktorės rytas prasideda stikline vandens. Vėliau, po valandos, - puodelis kavos. Dar vieną išgeria dieną. Pusryčiams - jogurto indelis su bananu. Kitąkart užkanda apie trečią dienos. Paprastai tai būna salotos ir žuvis arba mėsa.

„O vakare tai jau prisivalgau", - prisipažįsta apie tai, ką mes kiekvienas suprantame turbūt skirtingai. Nijolės „prisivalgymas" - be nuklydimų į šalį, griežtai derinant produktus. „Mano mityba labai priklauso nuo spektaklių. Negaliu vaidinti pilnu skrandžiu. Atsiimu grįžusi namo. Nors sako, kad po šeštos vakaro nereikia valgyti, mano valgymo režimas pasislinkęs", - sako aktorė, kai paklausiu, ar ištinka valgymo priepuoliai pagal nuotaiką.

Ir nejaugi jokios nuodėmėlės? „Labai mėgstu pieniškus irisus. Tik turi niekas nematyti, kaip juos valgau, nes net kokius penkis susidedu į burną", - prisipažįsta apie saldų pomėgį.

Gaminti - malonumas

O štai garsusis Narmontaitės pyragas, kepamas be paliovos, vos tik namuose pasibaigia, jos pačios skanaujamas labai retai. „Jį labai mėgsta mano žmogus. Ir ne tik mėgsta. Turiu gerą padėjėją - Paulius pyragui obuolius supjausto", - pasidžiaugia, nė kiek neapgailestaudama, kad pati pyragu nesmaguriauja.

„Buvo keleri metai, kai aš visai negaminau. Paulius galvojo, kad nė nemoku. O vieną dieną ėmiau ir nustebinau. Nuo to laiko gaminu nuolat. Man labai patinka. Kartais kas nors vis paklausia: ir kaip man nepabosta? Jeigu žiūrėsi į virtuvę kaip į kančią, niekada ir neateis tas malonumas gaminti", - dalijasi atrasta tiesa.

Draugai, prieš užsukdami į svečius, nuolat paklausia: ar bus silkės? Tai anų laikų kulinarinis „paveldas" - iki šiol gamina jas su įvairiausiais pagardais.

„O mišrainių meistriškumo laikas jau praėjo. Mano žmogus jų nevalgo, ir man daržovės skaniau. Visada turiu gražgarsčių, kaparėlių", - sako mielai šeimininkaujanti virtuvėje aktorė.

Nugali smalsumas

Iš parduotuvės į šaldytuvą atkeliauja jūrų gėrybių, kurias pamėgo svečiuodamasi egzotiškose šalyse. Kulinarinis smalsumas visada nugali, o iš kiekvienos aplankytos šalies parsivežamas naujas receptas.

„Kai buvau Australijoje, sužinojau, kad kepant krevetes į tešlą reikia pilti ne tik alaus, bet ir įdėti ledukų", - apie kulinarinius atradimus pasakoja daug keliaujanti aktorė. „Iš Tailando grįžau taškuota - išbėrė nuo per didelės dozės baltymų", - prisimena egzotiško maisto sukeltą alergiją. Būtent alergija buvo viena priežasčių, paskatinusių keisti mitybos būdą. Pasirinkusi sveikiausią lieknėjimo būdą - maisto derinimą ir sportą - N. Narmontaitė jau daugelį metų žavi liekna figūra.

Gal ta krizė į naudą?"

Gera savijauta ir gyvenimo džiaugsmas garsiai aktorei padeda kurti ir savitus antikrizinius receptus. „Atrodo, per tą lėkimą būsime kažką pražiūrėję, praradę didžiulę vertybę bendrauti. Išgąsdinti krizės vėl norime burtis, dalytis. Gal vėl grįšime į kūrybingą laikotarpį, kai iš nieko sugebėdavome sukurti stebuklus? Gal ta krizė dvasiškai bus į naudą?" - svarsto apie šiandieninį sunkmetį.

N. Narmontaitė prisipažįsta, kad randa kur kas daugiau laiko sau, artimiesiems, draugams.

Į namus grįžo kadaise išmesti virbalai, siūlai. Mezga klausydamasi televizijos žinių. Televizorių dar pasižiūri gamindama vakarienę.„Čia - kaip ir sporto klube. Kol minu dviratį, perskaitau laikraščius, kai reikia mankštinti rankas, užsidedu ausinukus. Pradėjau skaičiuoti, kur, ką, kada daryti", - dalijasi patirtimi.



Nijolės Narmontaitės 

Australiškos salotos

Avokadas, keli mandarinai, graikinių riešutų, sauja traškiųjų salotų.

Padažui: 2 šaukštai alyvuogių aliejaus, 2 šaukštai citrinų sulčių, 1 šaukštas garstyčių, 1 šaukštas tirštos grietinės, šiek tiek medaus, pipirų.

Avokadą supjaustykite, mandarinus suskirstykite skiltelėmis, salotas susmulkinkite. Riešutus triskart nuplikykite, susmulkinkite. Viską sumaišykite. Užpilkite paruoštu padažu, atsargiai išmaišykite.


Obuolių pyragas

1-2 kg obuolių, 200 g sviesto, stiklinė cukraus, 5 kiaušiniai, viena arba dvi citrinos, nubrauktas šaukštelis kepimo miltelių, vanilinio cukraus, stiklinė miltų.

Į pašildytą sviestą suberkite stiklinę cukraus, išplakite maišikliu. Po vieną įmuškite penkis kiaušinius, įmaišykite nutarkuotas citrinų žieveles. Išspauskite į masę vienos citrinos sultis, įberkite vanilinio cukraus, įdėkite kefyru ar grietine gesintų kepimo miltelių ir įmaišykite stiklinę miltų - tešla turi būti skysta. Įpjaustykite kuo daugiau obuolių (2 kg). Jei jų žievė kieta, nulupkite. Kepkite apie pusvalandį. Tiekiant ant kiekvienos porcijos viršaus galite uždėti po konservuotų persikų puselę, užpilti persikų jogurto.

Žurnalas "Nuo iki. Virtuvė"

2009.06

« Grįžti atgal